
国際バカロレア
とは
国際バカロレア(IB)とは?
About the International Baccalaureate (IB)
国際バカロレア機構(本部ジュネーブ)が提供する国際的な教育プログラム。
国際バカロレア(IB:International Baccalaureate)は、1968年、チャレンジに満ちた総合的な教育プログラムとして、世界の複雑さを理解して、そのことに対処できる生徒を育成し、生徒に対し、未来へ責任ある行動をとるための態度とスキルを身につけさせるとともに、国際的に通用する大学入学資格(国際バカロレア資格)を与え、大学進学へのルートを確保することを目的として設置されました。現在、認定校に対する共通カリキュラムの作成や、世界共通の国際バカロレア試験、国際バカロレア資格の授与等を実施しています。
The international educational programmes offered by the International Baccalaureate Organization (headquartered in Geneva). The International Baccalaureate (IB) was established in 1968 as a comprehensive educational programme full of challenges to develop students who understand and can cope with the complexity of the world, to equip students with the attitudes and skills to take responsible action for the future, and to provide them with an internationally accepted university entrance qualification (IB diploma). The programme was established to provide students with the attitudes and skills to take responsibility for their future and to secure a route to university entrance by granting them an internationally accepted university entrance qualification (International Baccalaureate). Currently, the IB is creating a common curriculum for accredited schools, administering the universal IB examinations, and awarding IB diplomas.
IBの使命
The IB mission
国際バカロレア(IB)とは、多様な文化の理解と尊重の精神を通じて、より良い、より平和な世界を築くことに貢献する、探究心、知識、思いやりに富んだ若者の育成を目的としています。 この目的のため、IBは、学校や政府、国際機関と協力しながら、チャレンジに満ちた国際教育プログラムと厳格な評価の仕組みの開発に取り組んでいます。 IBのプログラムは、世界各地で学ぶ児童生徒に、人がもつ違いを違いとして理解し、自分と異なる考えの人々にもそれぞれの正しさがあり得ると認めることのできる人として、積極的に、そして共感する心をもって生涯にわたって学び続けるよう働きかけています。
The International Baccalaureate® aims to develop inquiring, knowledgeable and caring young people who help to create a better and more peaceful world through intercultural understanding and respect. To this end the organization works with schools, governments and international organizations to develop challenging programmes of international education and rigorous assessment. These programmes encourage students across the world to become active, compassionate and lifelong learners who understand that other people, with their differences, can also be right.
IBプログラムについて
About the IB Programmes
グローバル化に対応できるスキルを身につけた人材を育成するため、生徒の年齢に応じて、以下の教育プログラムを提供。
The International Baccalaureate® (IB) offers a continuum of international education. The programmes encourage both personal and academic achievement, challenging students to excel in their studies and in their personal development.
- PYP (Primary Years Programme)
- 3-12歳
精神と身体の両方を発達させることを重視したプログラム。どのような言語でも提供可能。
The PYP prepares students to become active, caring, lifelong learners who demonstrate respect for themselves and others and have the capacity to participate in the world around them. It focuses on the development of the whole child. Available in any language.
- MYP (Middle Years Programme)
- 11-16歳
青少年に、これまでの学習と社会のつながりを学ばせるプログラム。
どのような言語でも提供可能。
With great care given to social emotional wellbeing, students are encouraged to become creative, critical and reflective thinkers prepared for further studies. Available in any language.
- DP (Diploma Programme)
- 16-19歳
所定のカリキュラムを2年間履修し、最終試験を経て所定の成績を収めると、国際的に認められる大学入学資格(国際バカロレア資格)が取得可能。
原則として、英語、フランス語又はスペイン語で実施。
In preparation for university and beyond, students develop a breadth and depth of knowledge needed to flourish as creative problem-solvers and lifelong independent thinkers. Offered in English, French or Spanish.
- IBCP (Career-related Programme)
- 16-19歳
生涯のキャリア形成に役立つスキルの習得を重視したキャリア教育・職業教育に関連したプログラム。
一部科目は、英語、フランス語又はスペイン語で実施。
Fusing academic subjects with professional interests, students engage in a practical, real-world approach to learning combined with two challenging DP courses of their choosing. Some subjects are offered in English, French and Spanish.
IBの学習者像
The IB Learner Profile
「IBの学習者像」は、「IBの使命」を具体化したもので、「国際的な視野をもつとはどういうことか」という問いに対するIBの答えの中核を担っています。具体的には、IB認定校が価値を置く人間性を、以下10の人物像として表しています。
The aim of all IB programmes is to develop internationally minded people who, recognizing their common humanity and shared guardianship of the planet, help to create a better and more peaceful world. The IB learner profile represents 10 attributes valued by IB World Schools. We believe these attributes, and others like them, can help individuals and groups become responsible members of local, national and global communities.

朝日塾幼稚園が
IB教育に取り組む理由
Why Asahijuku Kindergarten engages in IB education
子どもたちを取り巻く教育環境・社会環境は劇的に変化しています。それに伴い、子どもたちに求められる学力や人間力も大きく変わってきました。教えてもらったことをたくさん正確に記憶できることで偏差値が評価された時代は終わりを迎えようとしています。これからの子どもたちには、自分で考え自分で行動できること、その上で他者と協力して助け合いながら協働できることが重要とされています。 このため、一人一人の子どもたちの多様性を尊重しつつ、それぞれの強みを発揮させる個に応じた教育を行うとともに、異なる背景や多様な能力を持つ子どもたちが協働して新たな価値を生み出す教育を行うことが重要です。
The educational and social environments surrounding children are changing dramatically. The academic and human skills required of children have also changed dramatically in line with these changes. The era in which deviation scores were evaluated based on the ability to accurately remember what was taught is coming to an end. Children of the future need to be able to think and act on their own, and to be able to cooperate with and help others. For this reason, it is important to respect the diversity of each child and provide an individualized education that allows each child to demonstrate his or her strengths, as well as an education that allows children with different backgrounds and diverse abilities to work together to create new value.
世の中には、STEAM教育、プログラミング教育など、新しい教育があふれるようになりました。朝日塾幼稚園でも、それらを取り入れ、さまざまな楽しい経験ができるようにしてきました。同時に、子どもたちがこれから、ますます複雑化する未来を生き抜くにあたり、主体的に自分で考え行動できる子どもに育てるには何が必要だろうと考え続けてきました。 世の中に次々と現れる目新しい教育や、海外のユニークな教育など、参考にすべきものはたくさんありますが、すべてを取り入れることは不可能ですし、園の教育方針や保護者のニーズにそぐったものばかりではありません。 「教えてもらう」ことから「自ら学ぶ」ことにシフトし、探究的な学習を提供するには何が最適なのか、何年も考え続けた末に国際バカロレア教育(IB)に行きつきました。 世界標準の国際バカロレア機構に認められたIB教育こそ、自信をもって世界スタンダードの人間力・生きる力を持った子どもに育てることができると考えました。 子どもたちがIBの探究的な学習で遊びや学びを進めることで、将来の選択肢を自由に選べ、自分も周りも幸せにできる人に育ってほしいと思っています。
The world is now full of new types of education, such as STEAM education and programming education.
At Asahijuku Kindergarten, we have also been incorporating these new educational methods to provide a variety of enjoyable experiences.
At the same time, we have continued to think about what is needed to raise children who can think and act independently as they live through an increasingly complex future.
Many new and unique educational programmes have emerged in the world and abroad that we should refer to, but it is impossible to incorporate all of them, and not all of them fit the educational policy of our preschool and the needs of the guardians.
After years of thinking about the best way to shift from "being taught" to "learning by oneself" and to provide inquiry-based learning, we came up with the International Baccalaureate (IB).
We felt that an IB education, recognized by the world-standard International Baccalaureate Organization, would enable us to confidently raise children with world-standard human and life skills.
We hope that by advancing children's play and learning through the IB's inquiry-based learning, they will be able to freely choose their future options and grow up to be people who can make themselves and those around them happy.
国際バカロレア(IB) プライマリーイヤーズプログラム(PYP)とは?
About the International Baccalaureate (IB) Primary Years Programme (PYP)
※文部科学省IB教育推進コンソーシアム公式サイトより抜粋
PYP (Primary Years Programme)は3歳~12歳までを対象としており、精神と身体の両方を発達させることを重視しているプログラムである。 (言語は問わず)PYPのカリキュラムは、国際教育の文脈において不可欠とされる人間の共通性に基づいた以下の6つの教科横断的なテーマ.6教科を学習することをカリキュラム認定の基準としている。
The PYP (Primary Years Programme) is an educational programme managed by the International Baccalaureate (IB) for students aged 3 to 12, PYP prepares students to become active, caring, lifelong learners who demonstrate respect for themselves and others and have the capacity to participate in the world around them. It focuses on the development of the whole child. The curriculum framework is uniquely adaptable to state and national standards, arranged within six "transdisciplinary themes" and the six subject areas. Guided by six transdisciplinary themes of global significance, students deepen their learning by developing their conceptual understandings; strengthening their knowledge and skills across and beyond subject areas.
教科の枠を超えたテーマ
Transdisciplinary themes
-
・私たちは誰なのか
Who we are -
・私たちはどのような時代と場所にいるのか
Where we are in place and time -
・私たちはどのように自分を表現するか
How we express ourselves -
・世界はどのような仕組みになっているのか
How the world works -
・私たちは自分たちをどう組織しているのか
How we organize ourselves -
・この地球を共有するということ
Sharing the planet
6つの学習教科
Six subject areas
-
・言語
Language -
・社会
Social studies -
・算数
Mathematics -
・美術
Arts -
・理科
Science -
・体育(身体・人格・社会性の発達)
Personal, social and physical education
探究のプログラム
Programme of Inquiry
年少 (Pre School 1) POI 2024年度
Programme of Inquiry 2024 Nensho (3-4 years old)
年中 (Pre School 2) POI 2024年度
Programme of Inquiry 2024 Nenchu (4-5 years old)
年長 (Pre School 3) POI 2024年度
Programme of Inquiry 2024 Nencho (5-6 years old)
3年間のPYPカリキュラム 探求プログラム2024年度版
Asahijuku Kindergarten Three-Year PYP Curriculum 2024 Edition
ポリシー
Policies
評価ポリシー Assessment Policy
言語ポリシー Language Policy